Scenepodier danner rammen om den gode koncertoplevelse

I gamle dage, når man havde noget vigtigt at forkynde til en forsamling, eller hvis der skulle formidles meddelelser i det offentlige, så stillede en informant sig op på en kasse på torvet og læste budskabet højt.

Det kan lidt ses som forgængeren for de moderne scenepodier, der skal skabes efter de rammer, en event skal foregå under, som kunne være en koncert, en teater-forestilling, et skuespiler eller noget helt andet – og begge disse elementer kan foregå både indenfor og udenfor, men det kræver forskellige krav til opbygningen af især scenen med sit scenepodie, hvilket vi vil komme ind på her.

Især i Europa har vi en stolt tradition for at holde festivaler, hvor alt det praktiske bliver stillet op og pillet ned efter endt brug, derfor skal de dygtige sceneopbyggere have adgang til det bedste materiale, de kan få fingre i, til at bygge den bedste scene.

Og så skal de have styr på mange delelementer og vide en hel masse om alt fra vejr, lys, lyd, catering, backstage-område og meget mere, derfor findes der også mange forskellige roller for scene-bestyrerne og deres medarbejdere fra runneren nede på jorden til eventkoordinatoren, der skal holde styr på det hele.

Når man skal bygge scenepodier, er det vigtigt, at de kan modstå vejret til en bestemt grænse, inden eventet eventuelt må aflyses grundet dårligt vejr. Scenen skal kunne svaje en anelse og ikke stå solidt fast.

Endvidere skal lyssætningen også være forsvarligt sat op, da for eksempel regnvejr ikke skal kunne påvirke strømkilderne, som i forvejen skal genereres fra en generator eller trækkes langt væk fra. 

Der har man lidt lettere omstændighederne at begå sig med som sceneopbygger, når det foregår indendørs, hvor man ikke skal tænke på vejret i samme omfang, og strømkilderne er tættere på, hvilket gør arbejdet for lyd- og lysfolket en del nemmere.

Til en sceneproduktion af de større arter er det også vigtigt, at man har nogle sikkerhedsvagter tilknyttet, der kan holde øje med, at eventet forløber uden skader eller slagsmål af noget art, og skulle nogen blive ilde tilredt, så skal de hurtigt kunne henvende sig til det rette personale.

Scenevagterne og personalet skal have let adgang til og rundt på scenen og de omkringliggende områder, hvorfor det er eklatant vigtigt at opbygge scenepodiet og arealet ved siden af logisk, så man altid forholdsvist nemt kan finde rundt.

Dette var nogle tips til at opbygge en god sceneoplevelse, men oplevelserne varierer fra sted til sted, så det vigtigste er egentlig at gøre sig sine egne erfaringer og forberede sig gang på gang.